Petr JANDÁČEK

umělecká grafika

O RYTECTVÍ

Z historie ryteckého řemesla ...

Rytina je jedna z nejstarších grafických technik. Již v pravěku člověk přenášel své prožitky a myšlenky rytím do kamene, kostí a do jiných materiálů. Ovšem k velkému rozvoji řemesel a tím také rytectví přispěl až objev mědi a železaK nejstaršímu ryteckému umění bezesporu patří rytí do kovu. Ve starověku se rytím zdobily především zbraně a šperky a jiné ozdobné předměty.

Rytectví a knihtisk

K rozvoji ryteckého řemesla pak přispěl velkou měrou knihtisk. Sám Johannes Gutenberg byl vyučen ve zlatnictví a ovládal rytí do kovu. V období renesance a baroka tak vznikaly rytecké dílny ve velkém. Vyráběli se v nich tiskařské štočky , které se původně zhotovovaly ze dřeva. 

V polovině 15. století se objevilo vytváření knižních ilustrací či samotných grafik, které se ryly pomocí ostrých ryteckých nástrojů do kovových desek z oceli nebo mědi. Nejznámějším renesančním rytcem byl bezesporu německý malíř a grafik Albrech Dürer (1471-1528), který používal techniku tisku z hloubky tzv. hlubotisk a dosáhl mistrovského umu. 

Albrecht Dürer | 1515 | Nosorožec | 212x300 mm | dřevořez

Dürerova díla upřímně obdivuji. Techniku hlubotisku a také malbu akvarelem přivedl ve své době k umělecké i technologické dokonalosti. Pro zájemce o jeho dílo doporučuji navštívit dům Albrechta Dürera v Norimberku, který slouží jako muzeum věnované životu a dílu tohoto slavného německého génia.

Albrecht Dürer | 1514 | detail rytiny Svatý Jeroným ve své cele | mědiryt
Albrecht Dürer | 1502 | Mladý zajíc | 251x226 mm | akvarel

V období baroka patřil k známým knižním ilustrátorům rytec a grafik českého původu Václav Hollar (1607-1667), kterému se přezdívá český Dürer. Jeho tvorbu charakterizuje precizní kresebná práce a jemná technika.

Václav Hollar | 1647 | detail grafiky Rukávník převázaný stuhou | lept
Václav Hollar | 1642 | Anglická šlechtična | lept

Hlubotisk ovšem v pozdější době knižní výrobu finančně prodražoval a tak cykly do mědi rytých nebo leptaných ilustrací přicházeli spíše jako nadstandard. V 17. století zájem o knižní ilustraci upadal. Jedním z důvodů byl nedostatek knižních grafiků. Většina výtvarníků grafiků se raději věnovala volné grafice, která pro účely knihtisku nebyla využitelná. 

V 19. století byl jako převládající ilustrační technika využíván dřevoryt, který byl rychlejší a levnější než rytiny do kovu a mohl se tisknout současně s textem, protože výška liter a tiskařských štočků byla stejná. 

Rytectví dnes

Technika hlubotisku, kam patří mědiryt a oceloryt, zůstává dnes doménou výtvarníků. S pracnějším ocelorytem se setkáváme již jen v tiskárnách bankovek a poštovních známek. Ruční rytí do oceli je nesmírně namáhavé a vyžaduje dlouholetou praxi.

Rytectví je dodnes hojně užívanou řemeslnou technikou.  Vzhledem k velké různorodosti a náročnosti na technické a výtvarné dovednosti vznikla v rytectví různá odvětví. Rytci se v současnosti specializují podle jednotlivých druhů rytin a používaných materiálů: rytec drahých kovů, rytec pro ocelotisk, rytec pro zlatotisk, rytec forem, rytec forem pro sklo, rytec not, rytec nálepkových rytin nebo rytec oceli.

K ovládnutí jednotlivých specializovaných rytin je velmi důležitá praxe, jíž se získávají zkušenosti pro preciznost provedení rytecké práce. Základem tedy stále zůstává ruční práce. 

Mezi řemeslem a uměním

Rytectví je dnes umělecko-řemeslný obor. Při studiu je kladen důraz na znalost rytin do výšky i do hloubky. To zahrnuje např. pečetě, ocelotisk, mědiryt, rytiny pro suchý tisk nebo zarážecí písma. Učí se plošnému rytí zlatnických výrobků, plastickému rytí nebo nálepkové rytiny. Důležitá je také znalost knihařských rytin. Umělecký rytec musí ovládat technologické postupy a znát jednotlivé druhy materiálů používaných pro ryteckou práci. 

V neposlední řadě je důležitá znalost umělecko-řemeslných prvků, historického vývoje ryteckého řemesla, dějin výtvarné kultury a také porozumění umění obecně.

Rytecké řemeslo je tedy spojeno nejen se zručností rytce, který musí umět posoudit vlastnosti materiálů, ale také s jeho citem pro umění, výtvarným nadáním a kreativitou.

Rytectví mám velmi rád, bohužel mi můj zrak již nedovolí se tomuto krásnému řemeslu věnovat. Ovšem díky technice linorytu jsem rytectví tak úplně neopustil. Ve svých grafikách si mohu připomínat svůj obdiv k tomuto historickému řemeslu a výtvarnému umění obecně. Portfolio mých linorytových grafik si můžete prohlédnou zde >>.